Hoe?
Intake en contact
We hebben onze zorg geprofessionaliseerd door als gezinshuis een samenwerking aan te gaan met De Driestroom.
Samen met De Driestroom hanteren wij een matchingsprocedure om te toetsen of een kind/jongere bij ons en ons gezin past.
Wanneer een kind eenmaal is toegelaten, maken wij in samenwerking met de hoofdbehandelaar en het kind/jongere een zorgplan. Dit zorgplan zal regelmatig geƫvalueerd worden om indien nodig bij te stellen.
Het intakegesprek is de eerste stap. Deze intake zal altijd samen met De Driestroom plaatsvinden.
Zij kijken met ons mee en adviseren. Zodra een kind/jongere wordt opgenomen in ons gezinshuis, zal bekeken worden of het kind/jongere contact kan onderhouden met zijn familie en/of netwerk. De ouders/verzorgers zullen, als dit mogelijk is, natuurlijk meegenomen worden in onze aanpak.
Gedurende de plaatsing bekijken wij hoe dit op de juiste manier ingevuld kan worden. Hierin wegen wij als vanzelfsprekend het belang van het kind/jongere en de ouders/verzorgers zorgvuldig af.
Methode "Positive Behaviour System (PBS)"
In ons gezinshuis bieden wij een vaste structuur met regels en een leefomgeving die is afgestemd op het individuele kind met zijn eigen problematiek.
Onze ervaring heeft ons geleerd dat er voor de kinderen duidelijkheid en voorspelbaarheid moet zijn, met een goede en consequente manier van uitvoering. De kinderen zullen minder grenzen opzoeken en zich veilig voelen.
Voor kinderen met een stoornis in het autisme spectrum is dit een eerste vereiste, maar we moeten niet vergeten dat de meeste, zo niet alle, kinderen baat hebben bij een vaste structuur.
Dit zullen wij doen met de methode "Positive Behaviour System (PBS)". Dit betekent dat wij altijd uitgaan van positief bekrachtigen en positief gedrag stimuleren. Er ontstaat zo een positieve leefomgeving, waarbij de kinderen ook leren elkaar te respecteren, complimenteren en motiveren.
Negatief gedrag zullen wij natuurlijk bespreken en bespreekbaar maken. Bij sprake van negatief gedrag zullen wij altijd het gedrag dat wij wel willen zien benoemen.
Via de PBS-methode gaat dit als volgt: Je benoemt eerst het gedrag dat je niet wilt zien en sluit af met het gedrag dat je wel wilt zien.
Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen meestal voor het positieve kiezen.
Door onze functies binnen het onderwijs hebben wij goede positieve ervaringen met deze manier van werken.